Przejdź do menu Przejdź do treści

Global Silesia: Śląskie firmy, korzystając z pomocy Funduszu Górnośląskiego z sukcesem szukają nowych zagranicznych rynków dla swoich produktów

  • Autor: admin
  • Data publikacji: 28.09.2022
  • Kategoria: Współpraca zagraniczna

Fundusz Górnośląski razem z Departamentem Gospodarki i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego realizuje dwa kluczowe, proeksportowe projekty w woj. śląskim dotyczące internacjonalizacji, działalności gospodarczej przedsiębiorców sektora MŚP. Jest to projekt Promocja gospodarcza regionu oraz działania służące tworzeniu przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania, tzw. projekt Global Silesia oraz projekt InterSilesia, modelowanie działalności eksportowej przedsiębiorstw z sektora MŚP działających na terenie województwa śląskiego – mówi Zoriana Czajkowska, Dyrektor Wydziału Współpracy Zagranicznej Funduszu Górnośląskiego SA w wywiadzie z Dziennikiem Zachodnim.

Wywiad został przeprowadzony podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu organizowanym  w dniach 06-08.09.2022 r., w ramach projektu „Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Projekty realizowane w ramach wsparcia przedsiębiorców rozpoczynających swoją działalność eksportową, skupiają się na obszarach działalności związanych z regionalnymi inteligentnymi specjalizacjami, tj. przede wszystkim na zielonej gospodarce, sektorze IT, przemyśle 4.0, medycynie, biotechnologiach oraz energetyce, czyli na nowoczesnych rozwiązaniach. Projekty są realizowane w ramach funduszy europejskich i jest to wsparcie dla przedsiębiorców o charakterze niefinansowym, obejmujące tylko firmy z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które działają lub mają oddział na terenie woj. śląskiego. Jest ono skierowane do przedsiębiorstw, które chcą eksportować lub dopiero zaczynają myśleć o rozpoczęciu działalności na rynkach zagranicznych.

Spółka zatrudnia ekspertów i doradców wyspecjalizowanych we wprowadzaniu firm na różne rynki zagraniczne.

– Wszystko jednak zaczyna się od szkolenia. Prowadzimy Akademie Internacjonalizacji, czyli całodniowe spotkania warsztatowe, które są poświęcone konkretnym rynkom zagranicznym. Składają się one z kilku tematycznych ścieżek. Ich uczestnicy uzyskują wiedzę o uwarunkowaniach formalnoprawnych konkretnych rynków zagranicznych, rozmawiamy także o marketingu – czyli w jaki sposób można efektywnie zaistnieć na konkretnym rynku docelowym – mówi Zoriana Czajkowska.

Zwraca też uwagę na fakt, że bardzo ważne są różnice kulturowe. Często bowiem okazuje się, że stanowią one klucz do rozpoczęcia jakichkolwiek rozmów z potencjalnym kontrahentem. Osoba, która zna realia kulturowe i wie, jak w danej sytuacji się zachować ma większe szanse na osiągnięcie sukcesu na rynku zagranicznym.

Oprócz szkoleń Fundusz organizuje dla przedsiębiorców zagraniczne misje gospodarcze, podczas których zapewnia przedsiębiorcom nie tylko transport, zakwaterowanie i usługi tłumaczeniowe, ale przede wszystkim spotkania B2B z konkretnymi potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi. Dla przedsiębiorców jest to okazja do nawiązania stałych relacji biznesowych, które są początkiem inwestycji w działalność eksportową. W ramach projektu Global Silesia wsparcie uzyskało już ponad 300 przedsiębiorców.

– Odbyliśmy misje gospodarcze do takich krajów jak Izrael, Indie, Gruzja, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Francja, Włochy, Stany Zjednoczone, Chorwacja, Tunezja, w planach są też inne kraje.

– Po dwóch misjach do ZEA jedna ze spółek z woj. śląskiego, zajmująca się innowacjami z zakresu smart zarządzania, otworzyła swój oddział w Dubaju. Dwie kolejne firmy prowadzą negocjacje i są na finalnej już ścieżce do podpisania kontraktów.

Jak mówi Zoriana Czajkowska, te być może z pozoru egzotyczne rynki, cieszą się zainteresowaniem także dlatego, że unijne nie stanowią dla polskich przedsiębiorstw już tak wielkiego problemu – są z nimi zaznajomieni i często potrafią poruszać się na nich bez potrzeby specjalistycznego wsparcia. Rynki Bliskiego Wschodu zaś są chłonne, a polskie produkty mają coraz lepszą markę.

– Nieważne, czy jest to okres dobrej koniunktury w kraju, czy czas kryzysowy w gospodarce, zawsze jest odpowiedni moment na to, by myśleć o wejściu na nowe rynki zagraniczne, a zwłaszcza wówczas gdy pomoc w tym zakresie jest oferowana przedsiębiorcom nieodpłatnie, ze względu na współfinansowanie projektów ze środków unijnych – podsumowuje dyrektor Czajkowska, zachęcając śląskie firmy zainteresowane internacjonalizacją do kontaktów i skorzystania ze wsparcia Funduszu.

Wywiad został przeprowadzony podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu organizowanym  w dniach 06-08.09.2022 r., w ramach projektu „Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. Artykuł ze spotkania znajdziecie Państwo TUTAJ.

 

Newsletter

 

Newsletter