Cztery lata projektu Global Silesia umożliwiły około 400 śląskim firmom z sektora MŚP przygotowanie się do ekspansji na światowe rynki. Ponad 100 z nich wzięło udział w misjach zagranicznych i największych światowych targach branżowych. Zjednoczone Emiraty Arabskie, USA, Indie, Brazylia – to tylko wybrane destynacje, gdzie śląscy przedsiębiorcy mieli okazję promować swoje produkty i usługi, a zagraniczni inwestorzy byli zachęcani do wejścia na Śląsk.
Projekt Global Silesia (oficjalnie „Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania”) był realizowany od września 2019 roku wspólnie przez Departament Gospodarki i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Fundusz Górnośląski S.A.
Projekt – skierowany do firm sektora MŚP z województwa śląskiego – miał na celu wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, wsparcie przedsiębiorców z województwa śląskiego w nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów biznesowych i eksporcie, a także budowanie kompetencji śląskich MŚP w zakresie internacjonalizacji.
Dotychczas w ramach projektu zrealizowano 16 zagranicznych misji gospodarczych (m.in. do USA, Izraela, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Indii, Francji, Włoch, Chorwacji, Gruzji czy Brazylii), w których wzięły udział 52 firmy z woj. śląskiego oraz 10 wyjazdów na najważniejsze międzynarodowe targi branżowe, w których uczestniczyło 75 śląskich MŚP.
Poza zagranicznymi misjami gospodarczymi oraz wyjazdami na międzynarodowe targi w ramach projektu „Global Silesia” przeprowadzono również 11 cyklów eksperckich szkoleń dla przedsiębiorców w innowacyjnej formule Akademii Internacjonalizacji, z których skorzystało ponad 100 przedsiębiorstw oraz 14 spotkań informacyjnych, w których wzięły udział 182 firmy.
W ramach Akademii Internacjonalizacji przeprowadzane były szkolenia prowadzone przez doświadczonych trenerów, ekspertów i praktyków zarówno z Polski, jak z zagranicy. Poszczególne edycje Akademii poświęcone były innym rynkom międzynarodowym. W trakcie dotychczasowych edycji Akademii przeprowadzono szkolenia na temat rynków Bliskiego Wschodu i Izraela, krajów bałkańskich, Kaukazu i Azji Centralnej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Afryki Północnej i Zachodniej, amerykańskiego, francuskiego, niemieckiego, włoskiego, brazylijskiego, brytyjskiego oraz egipskiego.
Formalnie projekt Global Silesia zakończy się 31 grudnia 2023 roku, ma on być kontynuowany w kolejnej perspektywie finansowej UE. Informacje na ten temat pojawią się na stronie: www.fgsa.pl
Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania” współfinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego), oś priorytetowa: III. Konkurencyjność MŚP, działanie: 3.5 Umiędzynarodowienie gospodarki regionu, poddziałanie: 3.5.1. Promocja gospodarcza regionu.