Przejdź do menu Przejdź do treści

Śląscy przedsiębiorcy (MŚP) rozwijają międzynarodowe biznesy dzięki projektom Fundusz Górnośląskiego i Urzędu Marszałkowskiego

  • Autor: l.rog
  • Data publikacji: 23.01.2024
  • Kategoria: Aktualności

Fundusz Górnośląski podczas spotkania ze współpracującymi przedsiębiorcami  z sektora MŚP podsumował zakończone z końcem 2023 roku projekty Global Silesia oraz InterSilesia. Projekty – o łącznej wartości 60 mln zł ­– pozwoliły na organizację setek wydarzeń, w kraju i za granicą, umożliwiając małym i średnim przedsiębiorcom ekspansję i rozwój na arenie międzynarodowej.

Spotkanie podsumowujące odbyło się 23 stycznia w Centrum Internacjonalizacji przy Al. Roździeńskiego 188 w Katowicach, którego budowa była głównym zadaniem jednego z zakończonych projektów – tj. Projektu InterSilesia.

InterSilesia: nowe możliwości i perspektywy na arenie międzynarodowej

Projekt „InterSilesia – modelowanie działalności eksportowej przedsiębiorstw z sektora MŚP działających na terenie województwa śląskiego” realizowany był przez Fundusz Górnośląski – Lidera Projektu oraz Województwo Śląskie (Departament Gospodarki i Współpracy Międzynarodowej) – Partnera Projektu, w okresie od 1 kwietnia 2020 r do 31 grudnia 2023 roku. Projekt kierowany był  do przedsiębiorstw z sektora MŚP chcących uzyskać wiedzę i skorzystać z usług, które pomogą im rozpocząć lub rozwinąć działalność eksportową. Celem projektu było wzmocnienie i rozwój procesów internacjonalizacji przedsiębiorstw, podniesienie wiedzy z zakresu internacjonalizacji, a także promocja gospodarcza regionu na arenie międzynarodowej.

Skupiamy się na dynamicznej promocji Śląska i pomocy śląskiemu biznesowi na świecie. Projekty, zarówno InterSilesia jak i Global Silesia, w realizację których od początku aktywnie zaangażowany był Urząd Marszałkowski są tego doskonałym przykładem. Dzięki nim wielu przedsiębiorcom z regionu udało się otworzyć się na światowe rynki, a nam z sukcesem promować potencjał gospodarczy regionu. Każda nawiązana podczas realizacji tych projektów współpraca jest dla nas kolejnym, realnym sukcesem w działaniach na rzecz rozwoju gospodarczego Śląska – mówi Jakub Chełstowski, marszałek woj. Śląskiego.

Do projektu włączonych zostało 400 przedsiębiorców, w tym z sektora inteligentnych specjalizacji, a dla 60 z nich utworzono indywidulane modele internacjonalizacji.

Wartość całego projektu wyniosła 27 mln złotych, stanowiąc istotną inwestycję w rozwój biznesu w województwie. Otwarcie Centrum Internacjonalizacji, utworzenie Platformy Internacjonalizacji, wdrożenie aplikacji generującej modele internacjonalizacji, organizacja 15 zagranicznych wyjazdów studyjnych, 18 warsztatów tematycznych, 336 h usług konsultingowych oraz otwarcie regionalnych biur Województwa Śląskiego w Abu Dhabi i Kijowie to tylko niektóre z efektów naszego działania – mówi Bartłomiej Babuśka, prezes Zarządu Funduszu Górnośląskiego. – Dziękujemy wszystkim zaangażowanym firmom, partnerom i instytucjom, które wniosły swój wkład w ten niezwykły projekt. Wierzymy, że owocna współpraca będzie trwać, a zdobyta wiedza stanie się impulsem do dalszego rozwoju – dodaje.

Głównym zadaniem projektu była budowa Centrum Internacjonalizacji – powierzchni biurowej i konferencyjnej dla eksporterów, w której Fundusz udostępnił nowoczesne powierzchnie biznesowe, wystawiennicze i konferencyjne. – To unikalny ośrodek na skalę kraju skoncentrowany na rozwoju, badaniu i wspieraniu internacjonalizacji przedsiębiorstw. W Centrum Internacjonalizacji odbywają się spotkania biznesowe, warsztaty eksportowe  oraz świadczone są usługi doradcze, edukacyjne i informacyjne – wyjaśnia Zoriana Czajkowska, dyrektor Wydziału Współpracy Zagranicznej Funduszu Górnośląskiego.

Projekt InterSilesia pozwolił także m.in. na stworzenie Platformy Internacjonalizacji (internetowej platformy informacyjnej i e-learningowej dla eksporterów i zagranicznych kooperantów zawierającej bazę ofert współpracy) oraz generatora modeli internacjonalizacji  (narzędzia informatycznego wspierającego proces decyzyjny przedsiębiorców w zakresie kierunków i modeli eksportowych)

Projekt InterSilesia współfinansowany był przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Działanie 3.5 Umiędzynarodowienie gospodarki regionu, Poddziałanie 3.5.2 Modelowanie działalności eksportowej MŚP.

Global Silesia: Projekt, który otworzył drzwi do globalnego biznesu

Podczas spotkania z przedsiębiorcami Fundusz Górnośląski podsumował równocześnie projekt Global Silesia (pod pełną nazwą: Projekt “Promocja gospodarcza regionu oraz działania związane z tworzeniem przyjaznych warunków do inwestowania i eksportowania”).

Global Silesia realizowany był od 2019 r. przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego – Lidera Projektu i Fundusz Górnośląski – Partnera Projektu. Jego celem było wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu, wzrost świadomości przedsiębiorców z sektora MŚP w zakresie internacjonalizacji, a także wzrost eksportu wśród firm z województwa śląskiego. Projekt oparty był na 3 filarach wsparcia: Misjach gospodarczych, Akademii Internacjonalizacji oraz Spotkaniach informacyjnych.

W ramach projektu przedsiębiorcy z sektora MŚP z województwa śląskiego brali udział w misjach gospodarczych, podczas których nawiązywali kontakty z potencjalnymi kontrahentami zagranicznymi (zorganizowanych m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Stanach Zjednoczonych, Gruzji, Francji, Indiach czy Brazylii) oraz targach międzynarodowych. Co ważne, dzięki Global Silesia przedsiębiorcy mogli liczyć na kompleksowe wsparcie – od pokrycia kosztów udziału po organizację spotkań biznesowych (od transportu, przez organizację spotkań B2B i wizyt studyjnych, uczestnictwo w targach /konferencjach/warsztatach po spotkania z miejscowymi władzami i placówkami dyplomatycznymi oraz instytucjami otoczenia biznesu, funduszami VC i instytucjami prowadzącymi programy akceleracyjne). Czyli pełne wsparcie bez którego – co wielokrotnie  podkreślali sami przedsiębiorcy biorący udział w misjach – nie byliby w stanie finansowo oraz  organizacyjnie samodzielnie zorganizować podobnego wyjazdu.

Global Silesia pozwolił także uczestnikom na udział w licznych szkoleniach eksportowych realizowanych w ramach Akademii Internacjonalizacji, podczas których uczestnicy zdobywali praktyczną wiedzę z zakresu m.in. budowania i wdrażania strategii eksportowych, aspektów prawnych eksportu, marketingu międzynarodowego, a nawet różnic kulturowych i ich znaczenia w komunikacji i negocjacjach.

W ciągu czterech lat trwania projektu około 150 śląskich przedsiębiorców mogło promować swoje produkty na światowym rynku dzięki projektowi Global Silesia. Zorganizowaliśmy wyjazdy na 17 międzynarodowych misji i 20 targów zagranicznych, a około 300 firm uczestniczyło w Akademii Internacjonalizacji – podsumowuje efekty programu Bartłomiej Babuśka.

Global Silesia, projekt o wartości 33 mln zł, współfinansowany był przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, oś priorytetowa: III. Konkurencyjność MŚP, działanie: 3.5 Umiędzynarodowienie gospodarki regionu, poddziałanie: 3.5.1. Promocja gospodarcza regionu.

Przedsiębiorcy o projektach

Kompleksowe wsparcie, którego udzielił przedsiębiorcom Fundusz Górnośląski oraz Urząd Marszałkowski, zostało pozytywnie ocenione przez nich samych.

– „Udział w międzynarodowych spotkaniach pozwolił na lepsze zrozumienie sytuacji geopolitycznej oraz mechanizmów rynkowych w różnych regionach. To umożliwiło dostosowanie strategii wejścia na rynki zagraniczne, co było kluczowe dla sukcesu firmy w różnorodnych środowiskach biznesowych. Dzięki skutecznej internacjonalizacji Grupa Martech odnotowała znaczny wzrost eksportu swoich produktów na rynki zagraniczne, co przyczyniło się do zwiększenia przychodów i wzmocnienia pozycji rynkowej” – mówi Bartosz Kłosowski z firmy Martech Plus.

„Dzięki opracowanemu modelowi internacjonalizacji stworzyliśmy optymalną strategię wejścia na najbardziej perspektywiczny, pod kątem zbytu naszych produktów, rynek Turcji i Bliskiego Wschodu. W wyniku rozmów z doradcami Funduszu Górnośląskiego przygotowaliśmy plan działań, który z dużą skutecznością udaje się nam realizować. Dzięki niemu nie tylko opracowaliśmy katalog handlowy, udoskonaliliśmy stronę internetową czy pozyskaliśmy nowych kontrahentów (m.in. producentów wysokiej jakości substancji chemicznych oraz opakowań), ale co ważniejsze, nawiązaliśmy kontakty, które w przyszłości pomogą nam w rozwoju sprzedaży na rynkach Bliskiego Wschodu.” – komentuje Katarzyna Dymowska – Niedziela, Dyrektor Operacyjny Asplant – Skotniccy spółka jawna.

„Rynek medyczny jest rynkiem rozwijającym się, a zarazem bardzo trudnym, opartym o zamówienia publiczne. Wyroby medyczne często wymagają rejestracji, co dodatkowo wydłuża proces wejścia na rynek zagraniczny. Tym bardziej cieszymy się, że mogliśmy brać udział w wielu wydarzeniach, które umacniały nasza pozycję na rekomendowanych rynkach. Dzięki temu, udało nam się wybrać potencjalnych partnerów, rozpocząć proces szkoleń produktowych oraz oferowania naszych wyrobów. Mamy nadzieję, że podobne inicjatywy będą kontynuowane, co umożliwi nam dalsze umacnianie naszej pozycji na rynkach zagranicznych”  – informuje Magdalena Michalec, dyrektor Działu Importu i Exportu w firmie Formed Sp. z o.o. Sp. k., producenta oraz dystrybutora wyrobów medycznych.

– „Możliwość udziału w międzynarodowych wydarzeniach pozwoliło nam skutecznie dostosować naszą strategię wejścia na kolejne rynki zagraniczne, co okazało się kluczowe dla osiągnięcia sukcesu na rynku arabskim. W wyniku udanej internacjonalizacji, firma ArchiTube zdecydowała się otworzyć swoje biuro w Abu Dhabi i podpisać pierwsze umowy. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, mając nadzieję, że nowa placówka przyczyni się do wzrostu przychodów oraz umocnienia naszej pozycji na rynku” – komentuje Adam Grewenda, Wiceprezes Zarządu firmy Architube 

Newsletter

 

Newsletter